Aggasztó tendenciára hívja fel a figyelmet egy friss felmérés: a 16-24 éves korosztály 39%-a úgy érzi, nehezen talál olyan könyvet, amelyben a saját élethelyzetét vagy tapasztalatait látná viszont. Ez a jelenség komoly kihívást jelent az olvasás népszerűsítésében, hiszen a személyes azonosulás hiánya elidegenítheti a fiatalokat a könyvektől. A digitális tartalomfogyasztás korában, ahol azonnal elérhető, személyre szabott információk és történetek özönlenek, a hagyományos könyvek nehezen veszik fel a versenyt a figyelemért. Amennyiben a kiadók és írók nem képesek olyan történeteket kínálni, amelyek rezonálnak a mai fiatalok valóságával, az olvasás mint szabadidős tevékenység hosszú távon háttérbe szorulhat.
Felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tendencia hova vezethet 50 év múlva, és tényleg eltűnhetnek-e a könyvek a mindennapjainkból, ahogy azt a címünk is felveti. Az olvasás nem csupán szórakozás, hanem kulcsfontosságú az empátia fejlesztésében, a kritikus gondolkodás erősítésében és a komplex információk feldolgozásában, mely készségek nélkülözhetetlenek a jövő társadalmában. Fontos lenne, hogy a könyvkiadás rugalmasan reagáljon ezekre az igényekre, például interaktív elemekkel, modern témákkal vagy digitális formátumokkal kiegészítve a hagyományos műveket. Csak így biztosítható, hogy a következő generációk is megtapasztalhassák az olvasás örömét és gazdagíthassák tudásukat a könyvek által, megőrizve a kultúra egy alapvető pillérét.