Dugattyús motor és Boeing: Miért nem működik a páros? 3 fő ok!

5 órával ezelőtt 5

Dugattyús motorok vesznek körül minket mindenütt. A dugattyús motorok korlátairól a repülésben szóló teljes cikk a Liked.hu-n olvasható. Találkozunk velük a legkülönfélébb eszközökben, a személyautóktól kezdve a mezőgazdasági gépekig, sőt, a könnyű repülőgépek is éppen ezeket a bevált technológiákat használják. Felmerül azonban a jogos kérdés: miért van akkor az, hogy a modern utasszállítók, mint a Boeing 777 vagy az Airbus A350, teljesen más típusú motorokat, jellemzően sugárhajtóműveket alkalmaznak? Ez a különbség alapvető fizikai és mérnöki elvekre vezethető vissza, amelyek meghatározzák az egyes motortípusok alkalmazhatóságának határait a különböző repülési feladatoknál.

A dugattyús motorok, bár megbízhatóak és költséghatékonyak kisebb gépek esetén, nem képesek biztosítani azt a hatalmas tolóerőt és hatékonyságot, amely egy több száz tonnás utasszállító felemeléséhez és gazdaságos üzemeltetéséhez szükséges. A hengerek számának puszta növelése drasztikusan növelné a motor súlyát és méretét, ami rontaná a tolóerő-tömeg arányt és a repülőgép aerodinamikáját. Ráadásul a nagy magasságokban és sebességeknél a dugattyús motorok hatékonysága jelentősen csökken a levegő sűrűségének változása miatt, ellentétben a turbóventilátoros sugárhajtóművekkel. Ezért váltak a jet hajtóművek, kiváló teljesítményük és üzemanyag-hatékonyságuk révén, az utasszállító repülőgépek szinte kizárólagos hajtóműveivé.

Olvasd el a teljes "Miért nem fog egy dugattyús motor soha felemelni egy Boeinget?" cikket a Liked.hu-n